Krizni časi, ki jih sedaj doživljamo, nam velevajo, da moramo biti doma. Srčno upam, da se situacija vsem čim prej obrne na bolje, dokler pa bodo razmere take kot so, ne preostane drugega, kot da se držimo navodil in ždimo za štirimi stenami. Stranski učinek takega stanja je, da nas ima večina več časa kot po navadi in da ta čas malo okrajšam sebi ter morda še kakemu urarskemu navdušencu, sem se odločil, na kratko predstaviti delo na urarski stružnici. Zavoljo boljše razumljivosti in možnosti objave več slik, bom besedilo razdelil na tri objave.
Če odštejem pinceto, povečevalno steklo in izvijač, ki so bolj kot ne samo pomagala našemu telesu, da se z njimi lahko ob delu vedemo bolj spretno, je stružnica verjetno najbolj vsestransko orodje v urarski delavnici. Žal sem mnenja, da je njena vloga v modernih časih vedno bolj postavljena v kot. Tako stanje je posledica izumiranja urarjev ''stare šole'' in centralizacije švicarske urarske industrije. Tista peščica preživelih samostojnih urarjev, ki v tej obrti še vztrajajo, je v zadnjem času doživela konkreten udarec, saj se po uradni poti za večino najbolj pogostih švicarskih mehanizmov, delov enostavno ne da več dobaviti. Ne bom se spuščal v dilemo, je tak sistem pošten ali ni ter kako ga obiti, dejstvo pa je, da se hitro približuje doba, ko bo vintage ure praktično nemogoče/nesmiselno servisirati, saj bodo obstoječi mojstri počasi šli v pokoj, šole, ki bi dobavila novo generacijo urarjev pa pri nas že leta ni več. Kot primer vzemimo žepno uro Omega z zlomljeno balančno osjo, kar je zelo pogost simptom takih starin. Ker že menjave osi, ki je mnogo bolj enostavna od njene izdelave, na servisu pri nas ne bodo izvajali, bo lastniku ostala le opcija, da se uro preko uradnega posrednika prepošlje v Švico, kjer bodo sicer delo opravili vrhunsko, problem pa bo v tem, da bo končni strošek mnogokratnik vrednosti delujoče ure. Včasih tak zaplet ni predstavljal problema, ura se je odnesla do lokalnega urarja, ki je preveril, če je taka os na zalogi, če je slučajno ni bilo, se je usedel za stružnico in jo naredil, končna cena pa je bila seveda v zmernih mejah.
Čeprav sem po izobrazbi inženir in nisem šolan urar, je v zadnjem desetletju hobi, ki sem ga gojil že prej, prerasel v tako rekoč način življenja. V prihodnje bi si rad prizadeval, da bi izpopolnjeval obrt v smeri, kot sem že prej temu rekel, ''stare šole'', in bil sposoben čim več sestavnih kosov mehanizma narediti sam. Potrebnega orodja za tak cilj je praktično morje brez dna, čigar posledica je še globlja luknja v žepu, mi je pa zdaj, še bolj kot mi je bilo na pričetku, jasno, da se pri poglobljenem popravilu ur, praktično vse vrti okoli stružnice.
Moja stružnica je znamke Boley-Leinen, 6 milimetrska, kar pomeni, da je manjša izvedba od bolj pogostih 8 milimetrskih, vendar se z obema tipoma da narediti vse. Nimam točnega podatka o starosti, predvidevam pa, da je stara vsaj petdeset, če ne še več, let. Načeloma tukaj starost ne igra nobene vloge, ker se stružnice v zadnje pol stoletja niso prav nič modernizirale, spremembe so se zgodile le pri pogonu, sedaj so vse opremljene z modernimi elektromotorji, vendar to ni velika prepreka, z malo truda se da za pogon prilagoditi motor iz odsluženega šivalnega stroja. Tak ustroj imam tudi sam, hitrost motorja se kontrolira preko pedala na tleh. Dobro je, da se v pripadajoči opremi nahaja dosti različnih nastavkov in pripomočkov, zagotovo najbolj važna stvar pri stružnici pa je, da je v centru, to pomeni, da se vrti popolnoma gladko. Če slednji pogoj ni zadoščen, je vse dokaj neuporabno in to je pravzaprav največji problem, ko se kupuje rabljeno stružnico preko spleta, saj po samih slikah ne moremo vedeti, da je dobro centrirana. Tukaj bi morda še dodal, da so cene načeloma visoke, za dobro ohranjeno rabljeno stružnico z zgledno dodatno opremo bo skoraj gotovo potrebno odšteti štirimestni znesek, pri novih pa se znesku takoj pridruži še ena ničla.
Nožev za struženje je več vrst, osnovni so jekleni, zelo pomembno je, da je jeklo dobro in seveda trše od materiala, ki ga obdelujemo. Jaz izključno uporabljam nože iz tungsten karbida (se opravičujem, nimam pojma, kako se temu materialu reče po slovensko). Obstaja cela umetnost kako pravilno in kvalitetno nabrusiti nož, vsekakor pa je vsaj za prvo silo potrebno brušenje nožev obvladati, saj je namreč to stalnica pri delu (tudi dobavljeni so nenabrušeni, vsaj moji so tako prišli) in moram reči, da je brušenje mnogo težje kot si bi predstavljal. O brušenju bi se dalo veliko napisati, če koga to posebno zanima, je na to temo objavljenih tudi kar nekaj dobrih video vsebin na Youtubu.
Paleta različnih urarskih del, ki se jih da izvršiti na stružnici je ogromna, če odštejemo zapreko in vzmet, se da praktično vse sestavne kose mehanske ure narediti na navadni stružnici. Moram reči, da se pri meni stružnica vrti kar pogosto, večinoma gre za kakšne manjše popravke osi, skrajšave, izdelave zatičev in popravila/izdelave navijalnih osi ter razna poliranja. Od bolj kompleksnih del bi rekel, da so najbolj reprezentativne izdelave osi, pivotov in ležajev. Prvi dve navedeni deli bom predstavil v svojih objavah, ki sledita, saj sem moral to delati ravno v preteklih dneh in sem v ta namen vse tudi sproti poslikal. Če bo čas, potem pripnem še kratko objavo o izdelavi ležaja, moram malo še pobrskati, saj imam tudi na to temo nekaj posnetkov v arhivu. Tema je dokaj tehnično poglobljena, se bom pa potrudil, da morebitnemu bralcu poizkušam zadevo čim bolj laično predstaviti.